"Party Construction Studies" Li Jie: I New Era, den vetenskapliga guiden för att bygga den moderna civilisationen från den kinesiska nationen

[Sammanfattning] Förslaget att bygga det nya uppdraget för modern civilisation i den kinesiska nationen och bildandet av de högsta kulturella idéerna är två nära besläktade teoretiska skapelse och praktiska innovationsprestationer av kinesisk modernisering och den stora orsaken till nationell föryngring.Ur perspektivet av ursprunget till den högsta ledarens kulturella tanke kom det till att bygga den moderna civilisationen av den kinesiska nationen; Fördjupning av konstruktionen av den kinesiska nationens moderna civilisation;Ur perspektivet av framtida utveckling är det att bygga den kinesiska nationens moderna civilisation inte bara en viktig intern gäst och teoretisk innovationstillväxt för de högsta ledarnas kulturella tankar, utan också det faktum att jag har fokuserat på förverkligandet av Stor föryngring av den kinesiska nationen med moderniseringen av kinesisk modernisering.

[Nyckelord] Supreme Leadership Cultural Thought, Chinese Nation’s Modern Civilization New Era Culture Power Construction New Mission Culture Subjektivitet

Efter att den 20: e CPC -segern i partiet hölls har de högsta ledarnas socialistiska tankar i New Age med kinesiska egenskaper i den nya eran successivt producerat två stora teoretiska innovation och praxis av den stora föryngringen av den kinesiska nationen och främjande främjande av moderniseringen av kinesiska kinesiska -Style modernisering inom publicitet och kultur.I djupgående studie och implementering av de högsta kulturidéerna för ledarskap och ständigt förbättra initiativet, medvetandet och kreativiteten i byggandet av det nya uppdraget att bygga den nya civilisationen av den kinesiska nationen.

1. Den högsta ledarskapskulturella tanken kom till att bygga den moderna civilisationen i den kinesiska nationen.

Den 2 juni 2023 föreslog den högsta ledaren först att bygga en modern civilisation av den kinesiska nationen vid den kulturella arvutvecklingssymposiet och betonade att ”fortsätter att främja kulturellt välstånd vid en ny utgångspunkt, bygga ett starkt land och bygga det moderna Civilisation av den kinesiska nationen.Från 7 till 8 till 8: e förmedlade den nationella propagandan, ideologiska och kulturella arbetskonferensen de viktigaste instruktionerna från de högsta ledarna om propaganda, ideologiskt och kulturellt arbete och utplacerade inlärningen och genomförandet av de högsta ledarnas kulturella idéer.Dessa är två nära förbundna händelser, vilket markerar uppkomsten av den högsta kulturella tanken i konstruktionen av den kinesiska nationens moderna civilisation.

Utvecklingen av kinesisk modernisering har påbörjats från de första fem åren 1953 till nutid.

Det första steget var perioden för den socialistiska revolutionen och konstruktionen.När det gäller kinesisk modernisering kan det framstående temat under denna period sammanfattas som ”industrialisering”.Med andra ord, detta steg framhöll flaskhalshinderna för Kinas omvandling från jordbruksländer till industriländer, insåg omvandlingen av det nationella industrisystemet från grunden och insåg omvandlingen av det nationella ekonomiska systemet från jordbruksstat till industril.

Den andra etappen är den nya perioden för reform och öppning och socialistisk modernisering som börjar med den tredje plenarsessionen i partiets elfte centralkommitté i december 1978 och hoppade in i världens näst största ekonomi och tillverkningsland 2010, det var det slutpunkten.När det gäller kinesisk modernisering kan det framstående temat för denna period sammanfattas som ”reform och öppnande+vetenskap och teknik”.I detta skede föreslog Deng Xiaopings dövhet att ”vetenskap och teknik är de första produktiva krafterna”, och påpekade också att ”rätt förståelse för vetenskap och teknik är produktiva krafter, och hjärnkraftsarbetarna som har en korrekt förståelse av socialismen är en del av Av de arbetande människorna. Orsaken till vetenskaplig utbildning fortsätter kraftfullt den revolutionära entusiasmen för vetenskapliga och tekniska arbetare och lärare.I det kritiska ögonblicket av den kinesiska moderniseringen av utvecklingen av tvärhundratalet har centralkommittén för Kinas kommunistparti fattat ett snabbt beslut att etablera och förbättra den socialistiska marknadsekonomin, föreslå och genomföra strategin för vetenskap och utbildning för att främja Land, och komma ikapp med Kina för att komma ikapp tidens takt, från tidvattnet av den ekonomiska globaliseringen till ledarskap denna trend spelar en mycket viktig roll.

Baserat på den 18: e nationella kongressen för Kinas kommunistparti i oktober 2012 har socialism med kinesiska egenskaper gått in i en ny era, och den kinesiska moderniseringen har gått in i det tredje steget.Under det starka ledningen av partiets centralkommitté med kärnledaren har moderniseringen av kinesisk modernisering förändrats från hög hastighet till högkvalitetsutveckling. har framgångsrikt insett kampen för att bygga ett välbefinnande samhälle på ett helt rundt sätt har helt eliminerat absolut fattigdom och har inlett en ny resa med att främja den stora föryngringen av den kinesiska nationen och omfatta en socialistisk modern modern Kraft på ett helt sätt.En serie nya situationer, nya frågor och nya utmaningar visar att i detta skede måste den djupgående utvecklingen av socialism med kinesiska egenskaper och kinesisk modernisering lagt ut kulturella civilisationer som är lika viktiga som vetenskap och teknik. Samtidigt, och båda händerna måste vara svåra i det kritiska ögonblicket.Det är i ett så kritiskt ögonblick att det nya uppdraget för den högsta ledarskapskulturella tanken och byggandet av det nya uppdraget för den moderna civilisationen i den kinesiska nationen har framkommit som ett ”tidsregn” och ”fast plate -stjärna” som omfattande främjar byggandet av konstruktionen av Kulturmakt i kinesisk modernisering.

Det finns en process för bildning av högsta ledarskapskulturella tankar.Denna process har påbörjats efter den 18: e nationella kongressen för Kinas kommunistparti.Den 19 augusti 2013 höll den högsta ledaren ett viktigt tal vid National Propaganda and Ideological Work Conference, och betonade att ”ekonomisk konstruktion är partiets centrala arbete och ideologiskt arbete är ett extremt viktigt arbete för partiet.”Den grundläggande uppgiften för propaganda och ideologiskt arbete ”är att konsolidera marxismens vägledande position på det ideologiska området och befästa den gemensamma ideologiska grunden för enhetens enhet och kamp.””Reklam och förklaring av kinesiska egenskaper, vi måste klargöra de historiska traditionerna, kulturell ackumulering och grundläggande nationella förhållanden i varje land och nation. Den rika näring av den etniska gruppen och utvecklingen och tillväxten; det är uppenbart att den utmärkta kinesiska traditionella kulturen är den enastående fördelen med den kinesiska nationen och vår djupaste kulturella mjuka makt; Framsteg i Kina och Times, den har en djup historisk källa och en allmänt realistisk grund.

Den 24 september 2014 föreslog den högsta ledaren vid öppningsmötet för det internationella akademiska symposiet på 2565 -årsjubileet för Confucius födelse och det femte generalförsamlingsmötet för International Confucian Federation: ”Utmärkt traditionell kultur är grunden för ett land, en Nationell arv och utveckling.

Den 15 oktober 2014 betonade den högsta ledaren vid symposiet om litteraturen och konsten igen: ”Litteratur och konst är tidens horn, den mest representerande stilen i eran och den mest atmosfären i eran.” Kinesisk dröm om den kinesiska drömmen om den kinesiska nationens stora föryngring … rollen som litteratur och konst är oföränderlig, och de litterära och konstarbetare är mycket lovande.

Den 28 februari 2015 betonade den högsta ledaren när han mötte den avancerade representanten för den fjärde nationella civiliserade staden, civiliserade byar, civiliserade enheter och den ideologiska och moraliska konstruktionen av minderåriga: ”Folket har tro, nationen har hopp och den Landet har makten.

Den 19 februari 2016 påpekade den högsta ledaren vid partiets News and Public Opinion Symposium: ”Gör ett bra jobb i arbetet med partiets nyheter och allmänna opinion, som är relaterad till flaggor och vägar. Främja de olika orsakerna till Parti och landet är relaterat till sammanhållningen och centripetalkraften hos människorna i alla etniska grupper och etniska grupper i landet, och det är relaterat till partiets framtid och landet.

Den 19 april 2016 föreslog den högsta ledaren vid symposiet för nätverkssäkerhet och informatisering: ”Nätverksutrymmet är det gemensamma andliga hemmet för hundratals miljoner människor., Ekologisk försämring, inte i människors intresse … vi Måste stärka styrningen av nätverksutrymme i enlighet med lagen i enlighet med attityden till samhället och ansvaret gentemot folket, stärka nätverksinnehållets konstruktion och skapa ett blåsigt och positivt nätverksutrymme för majoriteten av netizens, särskilt tonåringar, ”” ”” .

Den 17 maj 2016 betonade den högsta ledaren vid symposiet för filosofi och samhällsvetenskap: ”Ett land utan utvecklade naturvetenskaper kan inte vara i framkant i världen, och ett land utan välstånd och ett land kan inte gå i världen. I framkant.Han föreslog också kulturellt självförtroende för första gången och påpekade att ”för att stärka självförtroendet av socialistiska vägar med kinesiska egenskaper, teoretiskt förtroende och institutionellt förtroende. I den slutliga analysen är det nödvändigt att stärka kulturellt självförtroende .

Den 30 november 2016, vid öppningsceremonin för de tio bästa av den kinesiska federationen av litterära och konst och den nionde CPC National Congress of China, den kulturella självförtroendet, teoretiska självförtroende, institutionell självförtroende och ”fyra Självförtroende ”främjades också. Kreativ omvandling och innovativ utveckling ingår i konstruktionspolitiken för socialistisk kulturell konstruktion med kinesiska egenskaper.

Den 18 oktober 2017 kommer den högsta ledaren vid den 19: e nationella kongressen för Kinas kommunistparti att följa kärnvärdesystemet för socialism som ett av de viktiga innehållet i ”14 vidhäftning” av den grundläggande strategin för socialism med kinesiska egenskaper I den nya eran. är mer omfattande och i djup. ”Som en viktig indikator på att omfatta byggandet av ett socialistiskt modernt land, är det huvudsakliga innehållet i den kinesiska utmärkta traditionella kulturen, revolutionär kultur och avancerad socialistisk kultur eftersom det huvudsakliga innehållet i socialistisk kultur med kinesiska egenskaper omfattande och systematiskt exponeras.

Den 21 augusti 2018 sammanfattade den högsta ledaren djupt den regelbundna förståelsen för propaganda och ideologiskt arbete sedan den 18: e nationella kongressen i Kinas kommunistparti, det vill säga ”nio uthållighet” av ”nio uthållighet” är: Fäst till partiet Ledarskap för ideologiskt arbete; Värdena för socialism; och trovärdighet; utanför bannern, samla människors hjärtan, odla nykomlingar, föryngra kultur och visa bilden. ”Den kondenserade kraften är den centrala länken för publicitet och ideologiskt arbete.

Den 18 mars 2019 betonade den högsta ledaren på skolans ideologiska och politiska teoretiska lärarforum: ”För att göra ett bra sätt för ideologiska och politiska teorikurser är det mest grundläggande att genomföra partiets utbildningspolitik och lösa vem som ska kultivera Vem och hur man odlar människor. av socialistisk skolgång implementerar de grundläggande uppgifterna för Lideshu -folket, följer utbildning som människors tjänster, styr landet och styrning av det kinesiska kommunistpartiet, som tjänar och utvecklar socialistiska system med kinesiska egenskaper, betjänar reformen och öppnar upp och moderniseringen av Socialistisk modernisering, stryker i utbildningen av det kinesiska landet och kombinerar produktion av arbetskraft och social praxis för att påskynda utbildningsmoderniseringen, bygga ett starkt utbildningsland och en bra utbildning för folket, sträva efter att odla nykomlingar i eran av föryngring av nationen och odlar socialistiska byggare och efterträdare som har utvecklat den omfattande utvecklingen av moral, intellektuell, fysisk och arbetskraft. ”

Den 1 juli 2021 sammanfattade den högsta ledaren andan i det stora partiet för första gången vid 100 -årsjubileet för upprättandet av Kinas kommunistparti, vilket klargjorde att ”detta är källan till andan i kommunistpartiet i Kina ”; den vetenskapliga påståendet att” skapa en ny väg för modern kinesisk modernisering och en ny form av mänsklig civilisation ”.

Sedan den 20: e nationella kongressen för Kinas kommunistparti har de högsta ledarna ytterligare systematiskt sammanfattat de grundläggande lagarna och grundläggande upplevelser av synikisering av marxismen och föreslog och förklarat de vetenskapliga metoderna för att främja den teoretiska innovationen av partiet i de ”två kombinationerna ”och” sex måste fortsätta ”. Den viktigaste uppgiften att öppna upp det nya området för den marxistiska kinesiska eran; betonar att fortsätta att främja kulturellt välstånd, bygga ett starkt land och bygga en modern civilisation av den kinesiska nationen vid en ny utgångspunkt, det är vårt nya kulturella uppdrag i den nya eran; ; Den kinesiska era av marxismen, det är ett djupt grepp om lagarna om utvecklingen av den kinesiska civilisationen, vilket visar att det kinesiska kommunistpartiet har nått en ny höjd av de kinesiska vägarna, teorierna och systemen. har nått en ny höjd.

Särskilt när den nationella propagandakonferensen, ideologiska och kulturella arbetskonferensen hölls i oktober 2023, bekräftade den högsta ledaren fullt ut de historiska instruktionerna från partiets 18: e nationella kongress sedan den 18: e nationella kongressen i Kinas kommunistparti i de viktiga instruktionerna från propaganda och Kulturellt arbete. Ideologiskt och kulturellt arbete i den nya eran.

Sammanfattningsvis, sedan den 18: e nationella kongressen för Kinas kommunistparti, har de högsta ledarna bifogat stor betydelse för propagandas ideologiska och kulturella arbete och alltid betraktade det som ett oerhört viktigt jobb för partiets framtid, den långsiktiga säkerheten av landet, den nationella sammanhållningen och centripetalstyrkan, och centripetalstyrkan från de globala och strategiska höjderna, systematiskt planerar och distribuerar publicitet och kulturellt arbete, och främjar historiska prestationer i den nya eran av propaganda och ideologiska och kulturella företag. Andligt utseende är mer kraftfullt, vilket ger en stark ideologisk garanti och stark andlig kraft för den nya situationen att skapa det nya partiet och landet i den nya eran.

Drivet av de högsta ledarna bifogade stor betydelse för och kraftfullt främja, etablera och förbättra det hedersförsäljningssystemet för partiet och landet, inrättade en minnesdag för martyren, fördjupa skapandet av den andliga andliga civilisationen, bygga en ny era civilisation Practice Center, främja byggandet av ett stort land, främja studien av partihistoria, främja partihistorien, främja partiets historia, främja partiets historia och främja partiets historia. Historien om reform och öppning, historien om socialistisk utveckling och historien om den kinesiska nationens utveckling, etablerade historien för det kinesiska kommunistpartiets historiska museum, genomförde 100 -årsjubileet för etablering av kommunistpartiet Kina, 70 -årsjubileet för grundandet av Folkrepubliken Kina, 90 -årsjubileet för grundandet av Folkets befrielsearmé, reformer och öppnar, reformerar och öppnar 40 -årsjubileet och 70 -årsjubileet för den kinesiska folkets seger Anti -japanskt krig och världens anti -fascistiska krig, 70 -årsjubileet för den kinesiska folkets frivilliga armé igen USA och hjälper Nordkorea, etc., som starkt demonstrerade hjärtans hjärtan, den nationella prestige och prestige .

Övningen sedan den 18: e nationella kongressen för Kinas kommunistparti helt har bevisat att det mest grundläggande skälet till att förökande ideologiskt och kulturellt arbete har uppnått historiska framsteg är att det finns vetenskaplig vägledning av den högsta ledarens ledare i rodret och den högsta ledaren i Den nya era av socialism med kinesiska egenskaper i den nya eran.Under denna period är den största ikoniska prestationen som uppnås inom propaganda och ideologi och kultur bildandet av de högsta ledarnas kulturella tanke.

För det andra, omfattande och fullständigt grepp om de högsta ledarnas kulturella idéer

Som påpekades vid National Propaganda Ideological and Culture Work Conference som hölls i oktober 2023 har de nya idéerna och nya idéer från den högsta ledaren i den nya eran av kulturell konstruktion i den nya eran. Kulturteori, som bildar ett kulturellt kapitel som utgör de socialistiska idéerna med den högsta ledaren i den nya eran och bildar den högsta ledarens kulturella tanke.

För att omfattande och slutföra den kulturella tanken på det högsta ledarskapet måste vi först studera och förstå de viktiga instruktionerna från de högsta ledarna om publicitet, ideologiskt och kulturellt arbete i samband med ovanstående nationella publicitet, ideologiska och kulturella arbetskonferens.För första gången beskrev denna viktiga instruktioner och beskrev koncentrerat kärnan i den högsta ledarens kulturella idéer, och vi måste noggrant kombinera en serie nya idéer och nya idéer och nya bedömningar gjorda av den högsta ledaren sedan den 18: e nationella kongressen för kommunisten Kinas parti i den nya eran.

(1) ”Två kombinationer” är essensen

”Två kombinationer” återspeglar inte bara den grundläggande lagen i marxismens era, utan också essensen i den kulturella tanken på den högsta ledaren. . Problemet.

Efter inrättandet av Kinas kommunistparti, i processen att öppna upp den kinesiska revolutionen, konstruktionen, reformen och maktvägarna, finns det alltid ett problem att hantera det, det vill säga förhållandet mellan marxismen och Kina och kommunisten Party of China.Historien har bevisat att marxismen har förändrat Kina djupt, och det kinesiska kommunistpartiet skrev marxismen på sin egen flagga.Historien bevisar också att kinesisk praxis också har berikat och utvecklat marxism, och Kinas kommunistparti gjorde inte besviken marxismen.”Varför kan kommunistpartiet i Kina, varför socialism med kinesiska egenskaper är bra? I den slutliga analysen är det marxism och det är en marxistisk gärning från den kinesiska eran.”

Hur hanterar man förhållandet mellan marxismen och Kina och Kinas kommunistparti?Positionalism är inte bra, och idéens ideologiska och styvhet är inte bra.Att främja eraen av sinikisering av marxismen är en process för att sträva efter sanning, avslöja sanningen och gärningar. utveckling.Denna process är oändlig.”Endast genom att kombinera de grundläggande principerna för marxism med den specifika verkligheten i Kina och den utmärkta traditionella kinesiska kulturen och följa användningen av dialektisk materialism och historisk materialism, kan vi korrigera de viktigaste frågorna som tagits upp av tiderna och praktiken och alltid upprätthålla blomstrande av marxismen.

De grundläggande principerna för marxismen kombineras med verkligheten i Kina och kombinationen av kinesisk utmärkt traditionell kultur och har rollen som integration och två sidor i kontinuerligt främja marxismens era.

Processen att kombinera de grundläggande principerna för marxism med Kina är inte bara processen att följa ledningen av marxismen och använda dess vetenskapliga världsbild och metod för att lösa de faktiska problemen i Kina. av reformer och öppnande och socialistisk modernisering i den nya eran och svarar ständigt på processen med kinesiska frågor, världsfrågor, människors frågor och tid.I denna process är det nödvändigt att göra ett korrekt svar som uppfyller Kinas faktiska och tidskrav, för att få en vetenskaplig förståelse som uppfyller mål och lagar, bildar teoretiska resultat som håller jämna steg med tiderna och bättre vägledar kinesisk praxis.

Processen att kombinera de grundläggande principerna för marxismen och den utmärkta traditionella kulturen för kineser är inte bara processen för lokalisering av marxismen, utan också processen för att skapa den kreativa omvandlingen och innovativa utvecklingen av den utmärkta traditionella kulturen i Kina.När det gäller det förstnämnda, ”bara genom att plantera grunden för grundlandet och nationens etniska grupp, kan marxismens träd förankras i djupa blad.”就后者来说,“中华优秀传统文化源远流长、博大精深,是中华文明的智慧结晶,其中蕴含的天下为公、民为邦本、为政以德、革故鼎新、任人唯贤、天人合一、自强不息、 Hou Virtue, Self -eVidence och släktingar, grannar etc. är en viktig manifestation av den kosmiska synen, världsbilden, social syn och moralisk syn på det kinesiska folket i långvarig produktion och liv. Historiskt självförtroende och kulturellt självförtroende, följer forntida tider, innovera och integrera essensen av marxistiska idéer med essensen av kinesisk utmärkt traditionell kultur, det gemensamma värdekonceptet för daglig användning med människorna och kontinuerligt ge Vetenskaplig teori med distinkta teori kinesiska egenskaper fortsätter att konsolidera den historiska och massa grunden för kinesiska marxismen, så att marxismen kan vara förankrad i Kina.

Följ alltid och främja den ”första kombinationen”, fästa stor betydelse för och betona den ”andra kombinationen”. Högsta ledarskapskulturella tankar.Den högsta ledarens kulturella tanke föddes i att kraftfullt främja den ”andra kombinationen”.

(2) Det nya kulturuppdraget är den allmänna uppgiften

Att fokusera på de första politiska uppgifterna i partiets innovationsteori, väpnade parti och utbilda folket, föreslagna och lyfta fram betoningen på att bygga ett nytt kulturellt uppdrag för den moderna civilisationen i den kinesiska nationen, som är den viktigaste tonen i den högsta ledarens kulturella idéer.Denna huvudton bestäms av arten av publicitet och kulturellt arbete, men bestäms också av den nya situationen och nya uppgifter som den står inför.Den högsta ledaren påpekade: ”I den nya eran och den nya resan har världens oåterkallelig förändring påskyndats, den stora föryngringen av den kinesiska nationen har gått in i en kritisk period, strategiska möjligheter och riskutmaningar samexisterar. Nya åtgärder.” Han upprepade och klargjorda Den nya eran med kulturella nya epoker: ”Vi måste följa vägledningen för de socialistiska idéerna med kinesiska egenskaper i den nya eran, fullt ut implementering av partiets 20: e anda, fokus på partiets innovationsteori, beväpnade hela partiet, utbildning folkets primär Politisk uppgift kommer att fortsätta att främja välståndet i kulturellt välstånd, bygga ett kulturland och bygga ett nytt kulturellt uppdrag från den kinesiska nationen vid den nya historiska utgångspunkten.

Varför betona detta nya kulturella uppdrag?För det första, eftersom moderniseringen av kinesisk -stil modernisering har nått den tid då byggandet av en kulturell makt måste vara mycket knuten till byggandet av en kulturell makt och byggandet av modern civilisation i Kina.Kultur är relaterad till de nationella och nationella rörelserna.För det andra, på grund av processen med kinesisk -stil modernisering, kommer det säkert att föreslå frågan om att anpassa sig till den kinesiska kulturen, den kinesiska civilisationen och moderniseringen av kinesisk stil.På grund av detta föreslog den högsta ledaren specifikt de viktigaste egenskaperna hos kulturell kultur: ”Varje kultur måste upprättas och praktiseras och måste ha sin egen subjektivitet. Fäst betydelsen till kulturen. I den nya eran har vi ökat kulturellt självförtroende Grunden för självförtroende, teoretiskt och institutionellt förtroende för vägar. De enastående civiliserade prestationerna av människor;

Han påpekade betydelsen av konstruktionen av en kulturell makt genom konstruktion av en kulturell makt och konstruktionen av den kinesiska nationens moderna civilisation för att ytterligare upprätthålla subjektiviteten för kulturell subjektivitet: ”Med de viktigaste egenskaperna för den kulturella meningen finns det det, det finns det Ett fast jag i kulturell mening. ”

(3) Kulturellt självförtroende, öppenhet, tolerans och innovationsbegrepp är de grundläggande förutsättningarna

Kulturell självförtroende är foten för partiet, landet och nationen; av socialism.De tre utgör tillsammans den grundläggande förutsättningen för byggandet av en ny era av kulturell makt och byggandet av modern kinesisk civilisation.

Kultur är själen i ett land och en nation.Kulturen är lycklig och kulturen är stark och kulturen är stark.Utan hög kulturell självförtroende, inget kulturellt välstånd, finns det ingen stor föryngring av den kinesiska nationen.Speciellt för de forntida orientaliska länderna som har upplevt nationell förnedring, människors svårigheter och civilisationer i modern tid är kulturellt självförtroende viktigare.Att följa kulturellt självförtroende är betydelsen av fast självförtroende, teoretiskt förtroende och institutionellt självförtroende är det också det oundvikliga resultatet av att ständigt förbättra självförtroendet, teoretiskt förtroende och institutionellt självförtroende.”Vi sa att vi måste stärka självförtroende, teoretiskt förtroende och institutionellt förtroende för socialism med kinesiska egenskaper. I den slutliga analysen måste vi stärka det kulturella självförtroendet. Kulturellt självförtroende är en mer grundläggande, djupare och varaktig kraft .

Genom att följa kulturellt självförtroende finns det ett annat lager av betydelse, det vill säga i processen att bygga en socialistisk kulturell makt kan vi medvetet motstå begreppet västerländsk civilisation.I det senare är bara västerländsk civilisation en modern civilisation baserad på industrialisering och modernisering, och det kommer så småningom att ersätta andra civilisationer.Västra civilisationskonceptet förvirrar två grundläggande fakta: För det första är utvecklingen av civilisationer i olika länder olika eller en yuan?Den använder faktiskt den så kallade en yuan för att ersätta mångfalden.För det andra, är civilisationen lika eller så kallade för- och nackdelar?Kan den forntida civilisationen som inträffade i eran av jordbrukscivilisationen komma in i modern civilisation med moderniseringsprocessen?I själva verket är det att övervinna civilisationen av den västerländska civilisationen på civilisationen i majoriteten av utvecklingsländerna. syftet med att alltid dominera världen.Socialism med kinesiska egenskaper är inte moderversionen av kinesisk historia och kultur, och det är inte heller en kopia av den västerländska utvecklingsmodellen. Sätt att bygga ett välbefinnande samhälle, påskynda moderniseringen av socialismen och inse den stora föryngring av den kinesiska nationen.På samma sätt raser den kinesiska utmärkta traditionella kulturen i utvecklingen av civilisationen i mer än 5 000 år, den revolutionära kulturen och den avancerade socialistiska kulturen i den stora kampen mellan Kinas kommunistparti och det kinesiska folket, samlar den djupaste andliga strävan efter den kinesiska kineserna Nation, representerar den kinesiska nationens unika.

Öppet och tolerant är både den teoretiska karaktären av marxismen och den unika begåvningen av kinesisk utmärkt traditionell kultur.Marxismen ärver och absorberar tysk klassisk filosofi, brittisk klassisk politisk ekonomi, 1800 -talets Frankrike och Britishs enastående ideologiska resultat av socialistisk teori.Historien om marxistisk utveckling är historien om Marx, Engels och efterträdare som fortsätter att utvecklas enligt tiderna, praxis och förståelse för utveckling. historia.Denna öppenhet och tolerans har alltid gjort att marxismen står i framkant av tiderna, och ständigt utforska nya ämnen som föreslagits av tidens utveckling och svarar på de nya utmaningar som mänskligt samhälle står inför, så att det teoretiska trädet är vintergrönt.Den öppna och inkluderande begåvningen av den utmärkta traditionella kulturen i Kina är tack vare toleransen och den olika civilisationen från den kinesiska nationen.Den kinesiska civilisationen använder aldrig en enda kultur för att ersätta multikulturalism, men från flera kulturer till en gemensam kultur, lösa konflikter och kondensera konsensus.Den kinesiska kulturen känner igen utöver de regionala infödda, blodet och religiösa övertygelser och integrerar de interna skillnaderna i en mångfaldig kinesisk nation.Öppet och inkluderande är alltid källan till vitaliteten i utvecklingen av civilisationen, och det är också ett betydande tecken på kulturellt självförtroende.Det stora vädret av den kinesiska civilisationen har gynnats av öppenheten och toleransen för den kinesiska kulturen sedan forntiden.Ju mer tolerant, desto mer får du erkännande och underhåll, desto mer kommer du att fortsätta.Det är här vi bygger den kinesiska nationens moderna civilisation.

Shouzheng och innovation är dialektisk enhet.Marxismen vi insisterar på är den öppna utvecklingen av marxismen.Det är i innovationen av Zhengzheng, marxismen har djupt förändrat Kina, och Kina har också berikat marxismen kraftigt.Vi är engagerade i den stora orsaken till inga gamla. System med domänstyrning är det grundläggande kravet för de två kombinationerna, och de kulturella ledarna för Kinas kommunistparti och den kinesiska nationens kulturella subjektivitet. , utländsk användning, dialektiska val och innovation, och inser den organiska kopplingen mellan tradition och modernitet.

(4) ”Seven Power” är den grundläggande principen och grundläggande krav

Först fokusera på att stärka partiets ledarskap för publicitet och ideologiskt och kulturellt arbete.Vi måste alltid följa det kulturella ledarskapet för Kinas kommunistparti och alltid följa ledningen för Kinas kommunistparti på ideologiskt arbete.För att göra ett bra jobb med publicitet och ideologiskt arbete i den nya situationen måste vi medvetet utföra missionärsuppgifterna att ge upp bannern, samla människors hjärtan, utbilda nykomlingar, föryngra kultur och visa bilder.Propagandas och ideologiska avdelningen tar mycket viktigt ansvar och måste vara ansvarigt, ansvarigt för marken och följa jorden.Propagandas avdelning måste vara starkare.Ledande kamrater på alla nivåer av propagandavdelningar bör stärka lärandet och praktiken och verkligen bli en övertygande expert.Det är nödvändigt att etablera arbetsbegreppet med stor propaganda och kombinera propagandaidéer med närmare med den administrativa ledningen, branschhanteringen och sociala styrningen inom olika områden.

Den andra är att bygga en socialistisk ideologi med stark sammanhållning och ledande makt.Vi måste alltid följa vägledningen av marxismen inom det ideologiska området, alltid följa den grundläggande uppgiften att ”två konsolidering” av ideologiskt arbete och alltid följa användningen av socialistens socialistiska ideologi med de högsta ledarna i den nya eran.Fortsätter i stand -out och bryt ihop och förstärka kontinuerligt sammanhållningen och den ledande kraften i socialistisk ideologi.Stärka partihistorien, historien om det nya Kina, reformens historia, socialismens historia, publicitet och utbildning av den kinesiska nationens utveckling och ta ”fyra självförtroende” som nyckeln till att bygga Socialistisk ideologi.

Den tredje är att fokusera på att odla och utöva socialismens kärnvärden.Socialismens kärnvärden är koncentrationen av samtida kinesisk anda och kondenserar det gemensamma värdet för alla kineser.Som kines har vi en unik andlig värld och okända värden.Kärvärdena för socialism som vi förespråkar återspeglar helt arv och sublimering av den utmärkta traditionella kulturen i Kina.Det är nödvändigt att stärka utbildningsvägledning, praxis och institutionell garanti och integrera socialistiska kärnvärden i alla aspekter av social utveckling.Främja det kinesiska kommunistpartiets andlighet med andan i partiets stora grund, använd de röda resurserna för att genomföra i djupfrämjande och utbildning av socialismens kärnvärden, fördjupa patriotism, kollektivism och socialistisk utbildning och Sträva efter att odla nykomlingar i eran av föryngring av nationell föryngring.Det är nödvändigt att kontinuerligt förbättra folkets ideologiska medvetenhet, moraliska standarder, civiliserad läskunnighet och graden av civilisation i hela samhället.

För det fjärde fokuserar på att förbättra trovärdigheten för påverkan av vägledning av nyheter och den allmänna opinionen.Vi måste följa den höga enheten och människor.”Att följa partiets ande kan vi ha en tydlig position och riktning för nyheter och allmän opinion; följa folkets natur, arbetet med nyheter och allmänna opinionen kan få källan till vitalitet och grunden för makt.” Rätt inriktning av den allmänna opinionen och konsolidera utvidgningen av den vanliga ideologiska opinionen.Det är nödvändigt att stärka innovationen av kommunikation och diskurs, så att partiets innovationsteori ”flyger in i vanliga människors hem.”Stärka konstruktionen av hela mediekommunikationssystemet och forma ett nytt mönster av den allmänna opinionen.Vetenskapligt förstå lagen om nätverkskommunikation, förbättra nivån på nätverket och göra den maximala variabeln på internet till den största ökningen av utvecklingen av karriären.

Femte, fokus på att fortsätta sammanhanget för kinesisk litteratur och främja den kreativa omvandlingen och innovativa utvecklingen av den utmärkta traditionella kulturen i Kina.”Ur ett historiskt perspektiv har de utmärkta ingredienserna i den kinesiska traditionella ideologiska och kulturen, inklusive konfuciansk tanke, bildat och fortsätter att utvecklas i tusentals år utan avbrott. Och konsolidera kinesiska multietniska och förenade familjer, för att bilda och berika andan i Den kinesiska nationen, inspirerar kinesiska barn att upprätthålla nationell oberoende och motstå utländsk aggression, och att främja utvecklingen och framstegen i kinesiska sociala intressen, främja balansen mellan kinesiska sociala intressen och sociala relationer, har alla utövat det.

Sjätte, fokus på att främja välstånd och utveckling av kulturella företag och kulturindustri.”För att bygga ett socialistiskt modernt land på ett helt rundt sätt måste vi följa utvecklingsvägen för socialistisk kultur med kinesiska egenskaper, stärka det kulturella självförtroendet, bygga ett socialistiskt kulturland för att bygga en socialistisk kulturell makt runt bannern, samla samla Folkets hjärta, utbilda nya människor, främja kultur och visa upp bilden. Kinesisk nation. ”

Sjunde, fokus på att stärka byggandet av internationella kommunikationsförmåga och främja civiliserade utbyten och ömsesidigt lärande.Det är nödvändigt att förbättra påverkan av den kinesiska civilisationen.”Följ positionen som kinesisk kultur, förfina den andliga identiteten och den kulturella essensen i den kinesiska civilisationen, påskynda konstruktionen av den kinesiska diskursen och det kinesiska berättelsessystemet, berätta kinesiska historier, sprida kinesiska röster och visa en trovärdig, söt och respektabel kinesisk bild. ”” Stärka byggandet av internationella kommunikationsförmågor, förbättra effektivt effektiviteten i internationell kommunikation och bilda en internationell röst som matchar den omfattande nationella styrkan och internationella statusen i mitt land.

(5) Den grundläggande vägen för att förverkliga den övergripande uppgiften

Med fokus på den övergripande uppgiften att bygga en kulturell makt och bygga en modern civilisation av den kinesiska nationen påpekade den högsta ledaren den grundläggande vägen i en viktig instruktion: ”Stimulerar fullständigt skapandet av vitaliteten av den nationella kulturella innovationen och skapandet och kontinuerligt Konsoliderar de vanliga tankarna från människorna i alla etniska grupper i alla etniska grupper i landet Förhållanden för att omfatta socialistiska moderna länder och främjande främja den stora föryngring av den kinesiska nationen. ”Denna diskussion kräver den tre rollen som kondensering och förbättring av tre krafter och spelar ett bra spel för kulturell civilisation.

Bland dessa tre krafter är en vitaliteten i den nationella kulturella innovationen.I den slutliga analysen skapas kultur och civilisation av folket.Huruvida det kan stimulera den kulturella innovationen och skapandet av hela nationen är nyckeln till byggandet av en kulturell makt och byggandet av modern civilisation.Den andra är kraften i enheten för folket i alla etniska grupper i landet.”Människornas hjärtan, berget Tai rör sig.”Huruvida den kan kondensera denna kraft är nyckeln till att se om det finns en vanlig ideologisk grund.Denna gemensamma ideologiska grund kan bara vara det gemensamma idealet för socialism med kinesiska egenskaper, den härliga traditionen för patriotism och medvetenheten om den kinesiska nationens samhälle.För det tredje den nationella kulturella mjuka makten och påverkan av den kinesiska kulturen.Detta är en viktig del av den nationella omfattande styrkan.Det är nödvändigt att förfina den andliga identifieringen och den kulturella essensen av den kinesiska civilisationen, sträva efter att visa den unika charm av den kinesiska kulturen, fokusera på att forma bilden av landet och bilda en internationell diskurs rätt för att matcha Kinas omfattande nationella styrka och internationella status.

De tre funktionerna i den kulturella civilisationen är: stark ideologisk garanti, stark andlig kraft och gynnsamma kulturella förhållanden.De är sammankopplade och kompletterade, och tillsammans bygger de gemensamt ett socialistiskt moderniseringsland och främjande främjar den kinesiska nationens stora föryngring.

(6) vägledande roll och samtida värde

De högsta kulturella idéerna inkluderar innovation och genombrott i kulturella teoretiska synpunkter, men också utplacering och krav i utformningen av kulturellt arbete. Det kinesiska kommunistpartiets historiska förtroende och kulturella självförtroende har nått en ny höjd.

Det är viktigt att påpeka att den högsta ledarens kulturella tanke är ett kontinuerligt och öppet ideologiskt system.Det framträder som svar på byggandet av den kinesiska nationens moderna civilisation, och det kommer definitivt att berikas kontinuerligt med fördjupningen av den moderna civilisationskonstruktionen av den kinesiska nationen.

3. Den vetenskapliga guiden för att bygga den kinesiska nationens moderna civilisation i den nya eran

Att bygga den kinesiska nationens moderna civilisation är inte bara ett viktigt innehåll och den teoretiska innovationstillväxtpunkten för den högsta kulturella tanken, utan också fokus för praxis och innovation för den stora föryngringen av den kinesiska nationen med moderniseringen av kinesisk stil modernisering.

Vilken typ av fråga om den kinesiska civilisationen föreslås under den 4 maj.Men vid den tiden fängslades den utmärkta traditionella kulturen i Kina fortfarande i det förfallna feodala skalet. KUNKULTIK.Vid tidpunkten då människor motsatte sig feodal etikett fanns det en negativ avvikelse av den kinesiska traditionella kulturen, så det var omöjligt att hitta rätt sätt för denna fråga.

Det var inte förrän ledningen för det kinesiska kommunistpartiet med kamrat Mao Zedong som den viktigaste representanten för Mao Zedong att detta problem var bättre löst.I den ”nya demokratisismen” som publicerades i januari 1940 upprepade Mao Zedong det ämne som föreslogs av den fjärde maj -rörelsen: ”Våra kommunister har inte bara kämpat för Kinas politiska revolution och ekonomiska revolution i många år, utan också för kinesisk kultur. Revolutionär kamp; Alla dessa mål är att bygga ett nytt samhälle och ett nytt land i en kinesisk nation.”Vi vill bygga en ny kultur av den kinesiska nationen, men hur ser den nya kulturen ut exakt?” Kinas rörelse. gjorde ämnet som har föreslagits sedan den fjärde maj som länge har varit obegripligt -var går den kinesiska kulturen och vad är den nya kulturen för den kinesiska nationen -i slutändan med vetenskapssvar.

Efter den tredje plenarsessionen i den elfte centralkommittén i Kinas kommunistparti, klargjorde det kinesiska kommunistpartiet ytterligare förståelsen för den kinesiska nationens nya kultur.I september 1986 innehöll den sjätte plenarsessionen i den tolfte centralkommittén i partiet ”resolutionen om vägledning av socialistisk andlig civilisationskonstruktion” för första gången.Den 15: e nationella kongressen för Kinas kommunistparti som hölls i september 1997 var först klart. världen, framtiden, den vetenskapliga socialistiska kulturen i nationen. ”Den 17: e nationella kongressen för Kinas kommunistparti som hölls i oktober 2007 föreslog en strategisk uppgift att ”förbättra den mjuka makten i den nationella kulturen”, och betonade att ”främja kinesisk kultur och bygga ett andligt hem i den kinesiska nationen”.Den sjätte plenarsessionen i den 17: e centralkommittén i Kinas kommunistparti som hölls i oktober 2011 antog ”beslutet om att fördjupa reformen av det kulturella systemet och främja socialistisk kulturutveckling och det stora välståndet” och föreslog att följa utvecklingsvägen av socialistisk kulturutveckling med kinesiska egenskaper och strävar efter att bygga socialism för att bygga socialism.

Efter den 18: e nationella kongressen för det kommunistiska partiet i Kina, har socialism med kinesiska egenskaper in i en ny era, byggandet av den socialistiska kulturella makten har gått in i en ny scen, och det kinesiska kommunistpartiets förståelse av byggandet av den kinesiska nationens moderna civilisation har också gradvis fördjupad.Rapporten från den 19: e nationella kongressen för det kommunistiska partiet i Kina säger tydligt: ​​”Socialistisk kultur med kinesiska egenskaper kommer från den kinesiska utmärkta traditionella kulturen som höjs av civilisationens historia i mer än 5 000 år av den kinesiska nationen, och den kastas in Revolutionen som skapats av partiet för att leda folket i revolutionen, konstruktionen och reformen , främja den samordnade utvecklingen av socialistisk andlig civilisation och materiell civilisation. Den moderna civilisationen av den kinesiska nationen i den nya eran.

För att bygga den kinesiska nationens moderna civilisation måste du lösa problemet med hur du förstår den kinesiska civilisationen.Vid den högsta ledaren den 2 juni 2023 sammanfattade de fem egenskaperna hos den kinesiska civilisationen systematiskt de fem egenskaperna hos den kinesiska civilisationen: ”Kontinuiteten i den kinesiska civilisationen, som i grunden bestämde att den kinesiska nationen måste ta sitt eget sätt”; , andan av innovation bestämmer grundläggande andan hos den kinesiska nationen som inte observeras och inte retro, och bestämmer att den kinesiska nationen inte är rädd för nya utmaningar och mod att acceptera nya saker. Olika etniska grupper av den kinesiska nationen och den solida bosättningen även om den möter stora bakslag avgör den gemensamma tron ​​på det ojämförliga landet, landets tillstånd, den icke -spridda nationen och den inkompetenta civilisationen. Stark och enhetlig land är ödet för folket i alla etniska grupper Bidrag till global utveckling och en underhållare av internationell ordning. engagera sig i konfrontation.

För att bygga den kinesiska nationens moderna civilisation måste problemet med god väg lösas.”Två kombinationer” är det enda sättet att bygga den moderna civilisationen för den kinesiska nationen.Den högsta ledaren påpekade: ”Förutsättningen för att” kombinera ”är att passa varandra”; ”” kombination ”-resultatet är att uppnå varandra”; ”” kombinerat ”för att bygga vägstiftelsen”; ”konsolidera subjektiviteten för kultur” ” .”Ännu viktigare är att” andra kombinationen ”är en annan ideologisk befrielse som gör att vi kan utnyttja de värdefulla resurserna för kinesisk utmärkta traditionella kulturer i ett bredare kulturellt utrymme för att utforska framtida teoretiska och institutionella innovationer fullt ut.”

För att bygga den kinesiska nationens moderna civilisation är det nödvändigt att lösa förhållandet mellan själ och rot.Den högsta ledaren betonade: ”Vi får inte överge marxismens själ, och vi får aldrig överge roten till den utmärkta traditionella kinesiska kulturen.” Aspekter: Å ena sidan, från ena sidan, från ena sidan, från ena sidan när det gäller att insistera på själen: ”Vi måste följa grunden för marxismen, partiets grund, partiets grund och landet och följer utvecklingen av grunden för stiftelsen och utvecklingen av nationen. Den nya eran injicerar den kinesiska nationens stora anda och rika visdom i marxismen. ”

Detta är faktiskt en tvåvägsinteraktionsförhållande. Ny ideologisk tankekopp.”Rita utmärkta ideologiska och kulturella resurser i” sammanfattningen av mänsklig kunskap ”för att innovera och utveckla partiets teori och bilda ett stort och stort väder i teorin om kompatibel och ackumulering och långsiktig.”

You May Also Like

More From Author